Siirry sisältöön

Lasten ja nuorten filosofia

Seuraavassa muutamia selkeitä esityksiä lasten ja nuorten pedagogisen filosofoinnin lähtökohdista, menetelmistä ja hyödyistä.

—————————-

Tutustu nopeasti ja tiiviisti lasten ja nuorten filosofoinnin lähtökohtiin ja käytäntöön Yleisradion palkitun Ajattelen, siis olen -ohjelmasarjan verkkosivuilla:
http://oppiminen.yle.fi/filosofia
Ohjelmassa ajatuksistaan kertovat ja piirtävät alakouluikäiset oppilaat. Yläkoululaiset filosofoivat puolestaan Ajatusdemo-sarjassa, joka löytyy samoilta sivuilta.

Johdattavia artikkeleita:

Maughn Gregory: Ovatko filosofia ja lapset hyväksi toinen toisilleen
(Teoksessa Maughn Gregory ym., Filosofiaa lapsille ja nuorille. Käytännön käsikirja. Suom. Jarkko S. Tuusvuori. niin & näin -kirjat, Tampere 2009.)

Pentti Moilanen: Mistä eväät filosofian opettamiseen peruskoulussa
(Lehdessä niin & näin 3/2010.)

Tuukka Tomperi & Hannu Juuso: Lasten pedagoginen filosofia – kasvatuksen historiallinen mahdollisuus (niin & näin 1/2014)

Tuukka Tomperi: Lukiofilosofia, pedagoginen filosofointi ja aineenopettajan ammattitaito (niin & näin 1/2016)

Lisää suomenkielisiä artikkeleita teoksessa Sokrates koulussa. Itsenäisen ja yhteisöllisen ajattelun edistäminen opetuksessa. (Toim. Tuukka Tomperi & Hannu Juuso. niin & näin -kirjat, Tampere 2008.) Linkki kirjan esittelyyn.

———————-

New York Timesissa ilmestynyt artikkeli kertoo osuvasti, mitä lasten kanssa filosofoiminen on: http://www.nytimes.com/2010/04/18/education/edlife/18philosophy-t.html

———————–

UNESCOn merkittävä maailmanlaajuinen raportti (2007) filosofian pedagogiikasta ja sovelluksista:
Lataa Philosophy A School of Freedom_UNESCO
UNESCOn verkkosivulla myös ranskankielinen versio: http://portal.unesco.org/shs/en/ev.php-URL_ID=11575&URL_DO=DO_TOPIC&URL_SECTION=201.html

************************

%d bloggers like this: